fredag 18. november 2011

UT OG GJØRE TING, HØRE TING

Ikke alltid greit å gå ut og gjøre glade ting når man er litt trøtt og lei. Men høre ting er viktig:  Konsert med Tord Gustavsen og hans musikere er en super greie, og denne helga er det Barentsjazz i byen. 


Hørte Tord Gustavsen Kvartett sammen med Tromsø Kammerorkester i går - 20 musikere sammen med kvartetten på scenen, fioliner, bratsj, cello og basser. Det var så fint. Kammerorkesterets nye konsertmester, Yuko Kawami, var virkelig verdt å merke seg - dame med style og eleganse. 

Tord Gustavsen har imponerende musikere sammen med seg, hver av dem i særklasse, verdt å lytte til. - Ny plate kommer over jul, sier den litt introverte musikeren som må være en av verdens virkelig gudebenådede komponister og utøvere. 

Hør smakebit fra hans forrige LP her. Eller les litt mer om hans musikteoretiske tilnærmelse. Det er fascinerende lesning som jeg fant på hans hjemmeside.

It's about coming to terms with contradictions recognizing both sides of polarities without getting stuck in the middle-of-the-road. It's about synthesizing – locally, non-monolithic and (if you like) "post modernist" – your dilemmas. It's about moving creatively in a neo-Hegelian "Aufheben" kind of way. 

I approach dilemmas like closeness vs. distance, moment vs. duration and gratification vs. frustration, and I try to explore them combining empirical jazz research (interviews and analysis) with contemporary "scenic" music theory, psychodynamic theory and dialectical philosophy. 

I focus on the stimulating analogies between physical, social, and musical intimacy in this respect; where the challenges of coming to terms with controlling vs. being led, of recognizing otherness while keeping a centered sense of self etc, are crucial and constitutive of our being-in-the-world - our being in a social group, our being in a relationship, and: our being in the dialectical erotism of improvisational music.