søndag 11. januar 2009

KARLSØY PRESTEGAARD MØNSTRER

Under gårdagens avslutning av kulturmønstringa for Gaza viste gruppa Karlsøy Prestegaard at de ikke på noen måte har mista grepet. Det var en konsert med skikkelig trøkk.
Å stå bak scenekanten å se dagens unge fans juble til bandet og synge med på tekstene, var heller sterkt!
Karlsøy Prestegaard er et rockeband fra Karlsøy i Troms. De benytter skrivemåten Karlsøy Prestegård om eiendommen på øya og Karlsøy Prestegaard om bandet.
I 1980 grunnla Stein Olsen bandet og de gav ut sin første 7"-singel i 1981. Året etter dro de til Cirani studio i Svolvær og spilte inn debutalbumet Dyret (666). Musikalsk kan albumet beskrives som et knippe velskrevne låter i skjæringspunktet mellom punk, new wave og ska – med progressive tendenser og kritiske og antiautoritære norske tekster.

I 1990 turnerte Karlsøy Prestegaard i Sovjet. Samme året ga de ut singlen Barn av lyset.
I 1994 kom Svein Andersens helaftens dokumentarfilm Karlsøya – Mellom geiter, rock og Muhammed der filmmusikken er komponert av Karlsøy Prestegaard. I 2004 ble bandet booket til Quartfestivalen i Kristiansand.

Den 13. juni 2008 ble albumet Dyret (666) og singlen Barn av lyset reutgitt som CD av Smart Patrol Records.
Stein Olsens sønn, Ariel Joshua Olsen, er i dag bassist i bandet. Han var blant initiativtakerne til denne kulturmønstringa, som ble ei fantastisk markering av kulturkreftene i Tromsø til støtte for vår vennskapsby, Gaza.

KULTURMARKERING FOR GAZA

Nordnorsk forfatterlag ble bedt om å lese under den to og en halv times lange forestillinga som ble avvikla til støtte for Gaza i går kveld. Det føltes faktisk betydningsfullt å få være en av de fem forfatterne som leste. Lillescenen i kjelleren på Kulturhuset i Tromsø var smekkfull av folk som fikk et variert program med appeller om Gaza og situasjonen der, musikk og opplesninger.

Sigbjørn Skåden leste samiske tekster, så gikk turen til inuitten Evie i det nordvestlige Canada, henta fra boka min, Arktis utfordrer. Så lettet Morten Wintervold på smilebåndene hos publikum med røffe dikt fra samlingene Utfall og Nytt kull på voksenopplæringa.

Endre Lund Eriksen tok publikum med til Hiroshima under siste verdenskrig med boka si, Det tar ikke slutt, før Liv Lundberg leste dikt fra Ramallah og den palestinske forfatteren Faiha Abdulhadi, som Liv hadde gjendiktet til norsk.
Vi opplevde samtlige at et svært lydhørt publikum fulgte forfatterlagets opplesninger og at det var en fin og meningsfylt opplevelse.