fredag 20. februar 2009

VOKSENOPPLÆRT

Biblioteket har litterære matpakketilbud hver fredag. I dag hørte jeg min yndlingspoet, Morten Wintervold, lese og fortelle fra arbeidet med sine tre diktsamlinger. Mest av alt liker jeg opplesningene hans. Det er som om diktene får en helt annen og dypere mening når han leser dem. Og han har en helt egen humor og masse rare ord og begreper. Damen på krakken ved siden av meg hvisket meg i øret:

- Jeg har prøvd å lese bøkene hans, og det fungerer ikke. Men når han leser, er det bare helt flott!

Jeg er så enig i det siste, selv om jeg har begge de siste diktsamlingene og dessuten liker å lese Mortens underfundige formuleringer.
En venn av meg som var innom biblioteket for å lese dagens avis, ble værende under hele opplesninga og gliste godt på flere steder. Morten holdt på omlag en halv time, og lovet tilhørerne at det skal komme ei bok til som skal avslutte arbeidet med I slekt og Nytt kull på voksenopplæringa. Det gleder jeg meg til. Jeg vil gjerne læres opp.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den diktsamlinga ser Man fram til.

Irene

Anonym sa...

Det gjør også Kvin. Og flere andre...