lørdag 26. februar 2011

LANGSOM LØRDAG

Sliter med å skrive, sliter med å fokusere fordi jeg er sliten i hodet. Har langsom lørdag. Nyter kaffekoppen med pc'en i senga. Det betyr ikke at jeg ikke gjør noe. Har en brøddeig til heving, riktignok er det posevarianten av solsikkebrød, men det ser godt ut. 

Da jeg tok brøddeigen ut av brødbakemaskinen - fordi jeg liker å ovnssteke de grove brødene, kikket februarsola inn av vinduet. I en kort pause før jeg gikk tilbake i senga, tømte jeg vinduskarmen og vasket kjøkkenvinduet. Det ble ikke perfekt, men mye bedre. Det er mildvær ute, så jeg måtte bare gjøre det mens energien var der. Et lite øyeblikk, bare.

Jeg tenker at jeg ikke burde blogge om lørdagskaffen mens revolusjonen ruller over nord-Afrika, at jeg heller burde tiljuble folket som reiser seg i håp om frihet og demokrati. Hvis det er det de reiser seg for. 

Uansett syns jeg det er fantastisk at sosiale medier som dette, er med på å øke menneskers samkvem, utveksling av tanker og i neste øyeblikk: Fører til handling. Vi deltar ikke i den franske revolusjonen lenger. Men vi som lever i det gode Europa, i det nærmeste vi kommer frihet og demokrati, vet at de som en gang stormet fengselet Bastillen i Paris og siden ropte frihet, likhet og brorskap, skulle bety mye for oss alle. At de betyr noe for oss i dag, for likhet og søsterskap, flere hundre år seinere. 

At vi nå ser et opprør som også kan komme de muslimske kvinnene til gode, er jeg ikke i tvil om. Dermed drikker jeg lørdagskaffen med stor nytelse, hører snøen skli av taket og gjør meg klar til å putte solsikkebrødet inn i ovnen. Ha ei velsigna helg. 

Og les mer om kvinner og sharialover her.

2 kommentarer:

Balsfjord og Malangen historielag sa...

La oss håpe og tro at de muslimske kvinnene vil komme styrket ut av dette. At demokrati, rettferdighet og likhet vil seire til slutt.
Jeg synes det som skjer nå, er magi. Rett og slett.

Jeg hever kaffekoppen i en stille skål, jeg også.

ORDFRONT sa...

Det er ihverfall sterkt å oppleve, selv på avstand -