mandag 30. mai 2016

KUNSTEN Å BENYTTE TIDA NÅR MAN REISER

Å reise er en kunst. Å bruke tida til noe nyttig mens jeg er på vei, er noe av hemmeligheten: Nyte reisen, aldri kjede seg.

Dagen begynte da jeg ble satt av ved Night Hawk Diner på Grünerløkka og eldstesønnen hentet fram menyen og bestilte en stor American Breakfast. Jeg bestilte kaffe, to egg og bacon og fikk snart varm drikke i koppen. Servitøren er kjempesøt og snakker bare engelsk. Sønnen står over pannekakene. Det er så tidlig på dagen.

Når vi lunsjer sammen - i blant når jeg reiser til Oslo - spiser vi alltid amerikanske pannekaker. Her eller på favorittkaféen Ryes. De er syndig gode, med maple sirup. Og maten er så definitivt en viktig del av en god reise. Night Hawk Diner har både god mat og lekkert interiør.

Vi snakker om alt mulig rart før vi skilles igjen, sønnen gir meg sitt dagsferske eksemplar av Klassekampen til reiselektyre. Det legger jeg seinere igjen på den fine, annenetasjes kaféen på Gardermoen.

I mellomtida har jeg supplert med en god rooibus te på Oslo S, etter å ha kullkastet alle planer om å være turist i hovedstaden. Det regner, og egentlig vil jeg bare hjem.

Jeg tar noen reisebilder på flytoget, arrangerer samtidig en liten foto-kollage fra gårdagens konsertopplevelse og legger ut på Facebook. Facebook er en god venn på tur, syns jeg. Og vel på plass på Gardermoen, setter jeg meg og blogger. Å skrive er alltid en glede! Gratis internet er en annen!

Det er så mye vettugt jeg ville skrevet om, i stedet blir dette bare et korttidsbevart minne fra en reiseformiddag i Oslo. En vanlig, mandags formiddag i mai, året 2016. Et dagboknotat, egentlig.

Jeg har kjøpt et ferskt eksemplar av Morten Strøknes' Havboka, så det får bli med de dype tankene i dag. Havet venter, opplevelser og refleksjoner jeg lenge har gledet meg til. Bøker er spennende venner.

Kunsten er å bruke tida til å snakke med folk, ta en te, spise, observere, fotografere, memorere, skrive og lese noe bra - som ei god bok eller ei innsiktsfull avis. Bare så enkelt.

Jeg liker å reise. Jeg liker virkelig å være i farta! Med mat, bøker, aviser, mobilkamera og nettverk. Aldri et kjedelig øyeblikk. Bruke øynene! Nyte gleden over å være på vei! God tur, da dere!


Bildet av Night Hawk Diner har jeg hentet hos Dagbladet. Legger også ved Edward Hoppers orginalbilde av Nighthawks fra The Art Institute of Chicago. 

Litt kunst kan da ikke skade underveis?

Ingen kommentarer: