tirsdag 15. januar 2008

ANTOLOGIEN ANMELDT I NORDLYS

Dette skriver Margoht Hovda-Lien om forfatterlagets antologi i avisa Nordlys den 14.01.2008:
"Nordnorsk forfatterlag markerer 35-års jubileum med å gi ut denne antologien, 10 år etter at de sist ga ut en liknende antologi. Det er blitt en spennende samling, som dokumenterer stor kunstnerisk aktivitet og mangfold i uttrykksform. Det er tydelig at forfatterstudiet ved universitetet i Tromsø og Nordnorsk forfatterlag skaper grunnlag og rammer for et rikt litterært liv i Nord-Norge.

Her er svært ulike sjangrer. Her er mange moderne dikt, for eks søker Tarald Stein en slags identitet: «Jeg flyter/gjennom gatene/fester meg ingen steder/renner motkjønns/ikke lenger frosset håndfast.» Ingeborg Arvola har en sterk novelle om kjærlighet og ansvar. Ragnar Olsen har fått med to humoristiske viser om mobilbruk og «Skål førr Finnmark». Lene E. Westerås og Irene Larsen har i tillegg til dikt smykket boka med flotte fotografier som både illustrerer, rammer inn og plasserer tekstene i geografien.

Antologien er solid forankret i nordnorsk samtid og historie. Eivor Bergum deler med oss «Elleve prosalyriske Finnmarks-bilder fra eget album». Dag Ove Johansen forteller om hvordan samiske familier dro fra Kautokeino til Canada for å lære inuittene reindrift på 1900-tallet. Teksten er dokumentarisk og illustrert med autentiske bilder. Kjell Fjørtoft forteller hvordan tyskerne svidde av Finnmark i 1944.

Andre tekster forteller både om et litterært miljø og skriver om selve den litterære prosessen. Tor Eystein Øverås skriver om arbeidet med «Til. En litterær reise», en litterær reiseskildring fra landene rundt Østersjøen, som han ga ut i 2005. I teksten «Det som er stort skal ikke forminskes» harselerer Ann Helene Arntzen med både litterære seminarer og festivaler.

En av de vakreste og samtidig triste tekstene er «Kunsten å ro». Anita Arildsdatter Pedersen lar fortelleren bruke en slags «stream of consciousness» som skaper nærhet, og samtidig forteller om gutten som du, 2.person og skaper distanse. Denne spenningen understreker det skjebnesvangre i fortellinga. Moderne dikt kan være både poetiske og politiske. Olava Bidtnes skriver diktet «Goliatfelt»: «snøkvit kviskring/langs borelinja/flyt dråpen over».

Kulturfondet har kjøpt inn antologien, og bekrefter dermed kvaliteten. Mange andre bør også kjøpe den og glede seg over den litterære skaperkraften her nord."

På vegne av redaksjonskomiten sier jeg tusen takk for den!