lørdag 16. februar 2008

OM Å SLÅ AV LYSET

Jeg har en venn i California som har vært med på å skape et vendepunkt i livet mitt. Jeg besøkte han første gang i 2001, etter tre kvart års intens samtale på nettet. Vi dro med campingbil til Nevada og festivalen Burning Man, en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme.

Mer om den turen finns på Noospheree bloggen min, som jeg enda ikke er ferdig med. Men jeg jobber med saken.

Poenget er at Thom lever i en amerikansk stat som faktisk er ganske opptatt av miljø. Jeg har klipt en bit fra bloggen hans om det å slå av lyset. Han skriver fint om å minne seg sjøl på ei neddemping av eget konsum, hver dag. Kanskje naivt, men vi må vel starte også der, hvis skal det skje noe i verden. Thom sier det slik:

When I turn on a light now, I think “burning coal” . That simple mantra has translated into a habit of turning off lights when I leave a room. It didn’t take long to turn that into a normal habit of every day life. Buying wood from a sustainable forest, putting in a cleaner furnace, putting up solar arrays, recycling, composting….none of these things should even be worth mentioning, none of these should be commendable, but just part of daily life.

Bare en del av dagliglivet.

Da jeg foreleste for videregående elever om klima og miljø i nordområdene, sist høst, var ett spørsmålene mine:

- Skrur dere av vannet mens dere pusser tennene? Noen svarte ja. Andre sa: Hvorfor det?

Fordi vann er en ettertraktet resurss på kloden, selv om vi har mye av det her i Norge.
Fordi vannet renses både før det renner ut av krana di og etter at det har passert sluken.
Fordi vi har godt av å minne oss sjøl om å ikke sløse.
Fordi ettertanke og bevissthet er viktig.

Jeg er ikke så veldig flink. Men jeg jobber med saken og trenger slike små drypp av påminnelse.

Ingen kommentarer: