torsdag 27. mars 2008

SVERIGE STÅR FOR TUR

I morra tidlig går bussen til Narvik klokka 0620 og jeg skal med. I mellomtida må jeg bestille drosje, pakke, fylle termosen og komme meg i seng. Skal til Øverkalix på litteraturmøte med forfattere fra Barentsregionen. Sitter som representant for Nordnorsk Forfatterlag i dette viktige samarbeidet over landegrensene.

Med meg tar jeg boka Global Outlook for Ice and Snow for å oversette tekster derfra, og skrive flere innlegg til den nye hjertebarn-bloggen min om is, snø og kulde; En blogg om kald kjærlighet.

I dag fikk vi nyheten om at et stort isflak har løsna i Antarktis. Sånt uroer meg. Det betyr at klimaendringene tiltar i voldsomhet og jeg liker det dårlig. Spiller det noen rolle for oss om isen smelter på den sørlige delen av kloden? Klart det gjør!


Men jeg må ikke tenke mer på det nå, jeg må fylle gloheit kaffe på termosen og dempe lakenskrekken. Finner fram et fint bilde av smeltende is. Det er tatt i Kongsfjorden på Svalbard på 78 grader nord. Et av mine favorittsteder på kloden.

Men det smelter altså også der, og breene kalver. Enda godt at noen har glede av det; krykkjene som hviler i solsteiken på denne fine sommerdagen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

God tur til deg. :-)

Irene Larsen sa...

God tur til Sverige, Sylvi.

Reiste til Øverkalix via Narvik i fjor, og brukte ett og ett halvt døgn på å komme frem. ( Samme reisetid som til Australia omtrent.)

Men jammen var det verdt det!
Soloppgangen over Kalix-elva var uforglemmelig.

Anonym sa...

Har sittet på bussen i 12 timer nå. Slitsomt å reise miljövennlig, men det er et praktfullt landskap.

Kommer med ny rapport så fort det skjer noe av interesse... i disse regioner :-)