lørdag 10. mai 2008

KLAR FOR ISEN, LENGTER ETTER VÅR

Mens snøen daler ned over Tromsø på det mest begrædelige viset, gjør jeg meg klar til å pakke. Det er helt paradoksalt, - mens alle andre uff'er seg over vinteren og lengter framover mot vår og varme, har jeg kanskje mine kaldeste uker, noensinne, - foran meg.

Det gjenstår å kjøre en maskinvask med klær, kjøpe kamera og finne ut hvor mye jeg egentlig trenger for 3 uker på havet. Sannsynligvis ikke så mye mer enn varme klær, kuldekrem og godt humør, pc'en og ei god bok. Mesteparten av tida satser jeg på å være ute.

Jeg skal virkelig utafor allfarvei, til iskanten på 80 grader nord, og innstiller meg på en periode uten mobildekning, men håper å kunne koble meg på nettet i ny og ne, sende noen meldinger og lese nyheter. Det er nå rart hvor avhengig man er av å stå i kontakt med omverdenen!?! Jeg har jo sittet på pc'en daglig i årevis, bare avbrutt av kortere opphold i ferier og på turer utafor allfarvei. Dette blir annerledes.

Da jeg reiste med forskningsfartøyet Lance på nordvestkysten av Svalbard høsten 2006, var vi 8 dager i sjøen uten at jeg var på nett. Det opplevdes ikke som noe savn. Men denne gangen er det altså tokt med kystvakta i tre uker, og 3 uker er lang tid. De sier at det er satelittdekning til skipet, så litt nytt fra den store verden må man vel forhåpentligvis få med seg?!

Jeg håper i hvert fall på vår, når jeg er tilbake igjen, søndag 1. juni. Da skal kystvaktfartøyet KV Svalbard ha såkalt Åpent Skip i Tromsø havn, og jeg håper mange tar seg turen ombord for å se på båten og for å høre forskerne fortelle fra toktet.

Les mer om turen her. Følg toktet de neste ukene på www.nrk.no/nordnytt

Ingen kommentarer: