lørdag 19. desember 2009

LEVER IKKE AV BRØD ALENE

Har forlatt det innesnødde hiet mitt en liten time for å småhandle; Dagens aviser, god vin og to gaver. Bare til informasjon: Vi har skåret jula til beinet. I år som i fjor. Vi har ikke juletre og pynter bare litt med saker som allikevel står i kasser på loftet. Vi driver ikke med gavebytte her  i huset.

De nærmeste har fått en gave til Leger uten grenser, vaksinasjoner til barn i Afrika eller tuberkolosebehandling. Men jeg har et par venner som ikke aksepterer at jeg ikke vil ha noe: 

Jeg vet jeg får fra svigerinna mi - ei julerose som ofte står helt til sommeren. Og det er hyggelig å gjengjelde, så til henne har jeg kjøpt en flaske FROST, krekling-snaps fra nord. 

Den andre gaven som jeg vet at jeg får, er ei bok og den kommer fra Harstad. Giveren er lesehest, som jeg. Derfor gikk jeg i bokhandleren i dag og fant ei bok i gave som han kan lese når han kommer tilbake fra juleferie: Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafón.

Jeg misunner alle som skal ta fatt på denne som fersk, ny bok - jeg har hørt den på lydbok og gikk øyeblikkelig og lånte oppfølgeren El Juego del Ángel – romanen som kom i 2008 og i norsk oversettelse heter Englenes spill. Zafón er intet mindre enn en fantastisk forteller, uansett om du har en forkjærlighet for Barcelona eller ikke.

Og nå lurer du kanskje på hvem som skal ha den andre boka? Vel, jeg skal ligge i hi til langt ut på nyåret. Trenger jeg svare?

4 kommentarer:

Undertegnede sa...

nei du trenger ikke svare, og jeg trenger heller ikke gjette at du får en bok av deg selv til jul i år. Det får jeg også, "på vegne av venner" med unge Schau. Den er en bitteliten bok, så godt jeg ikke skal ligge i hi så lenge.
Vi feirer heller ikke med stort gavehysteri. Jeg gir til nevøene mine, fordi de fortsatt er så små og herlige at de absolutt må ha gaver, alle barn bør jo få litt, men utenom det er det så godt som ingen ting.
Vel, ønsker deg og dine en flott og fin og koselig jul!

ORDFRONT sa...

Samme til deg:

En virkelig god juleferie hvor man kan nyte livet mens man har det!

Eirin Bjørnstad sa...

Med ønske om en god jul til deg! Ha ei langsom og deilig jul.
Klem fra Eirin ;-)

ordfront sa...

Og et godt nytt år til deg, Eirin!