fredag 18. desember 2009

KLIMAENDRING I DET SMÅ

Jeg har fotfulgt Københavnmøtet om klima fra pc'en hjemme disse dagene. Jeg forventet store løft, men tror også på klimaendring i det små. Biff, bolig, bil og butikk leste jeg om i avisa. Det kan hver av oss gjøre noe med, i dette lille livet vårt. Jeg tror jeg vil bruke litt tid på dette fram mot jul. Én ting av gangen.

Begynner med biff, altså maten, det er det mest kulturelle og det enkleste. Mat uten biff er ikke vanskelig - anbefaler i dag en gryte som jeg lagde i kveld og som er god i massevis som julemat, til og med. Du starter med ei eneste gryte og lager hele retten der:

God matolje, raps eller olivenolje,
finhakkede hvitløksfedd, brunes forsiktig i oljen,
løk skåret smått opp has i gryta etterhvert, sammen med
paprika i strimler, sjampinjong, bambusskudd og blomkål i små buketter eller passelig oppdelt. Jeg brukte små, kulerunde sjampinjoner fra boks til en forandring og det ble kjempelekkert for de er så faste og fine.

Og så kanskje ei gulrot i tynne skiver - litt sellerirot, kålrot eller om du har andre gode grønnsaker, bruk dem. Tilsett litt rød chilli, hvis du tør - og finkuttet fersk ingefær som er et must. Smak til med soyasaus mens du steker.

Når alt er passe stekt - og blomkålen enda litt hard, har du i like deler matyoughurt og lettrømme. Bare varm såvidt etter dette, ikke kok sånn at det blir tørt.
En god runde med pepperkverna over og kanskje litt tilsmak av salt. Spørs hva du liker.

Denne gryta smaker utmerket med et godt juleøl og kan spises som den er eller med nystekt nanbrød, varmt pitabrød eller usøtet lefse med smør. Eller ris hvis du liker det. Godt. 

Og bedre enn biff, spør du meg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

veggiser, unite :D jeg gleder meg i alle fall til å spise nøttesteik på julaften. mmmm. digg. akkurat dét er veldig greit med å bo i oslo da, et temmelig ok tilbud til veggiser, veganere inkludert. det ville jeg ha savna skulle jeg flytta tilbake til, say, tromsø :P

ORDFRONT sa...

God jul til deg!!! - Her blir det nok noe indisk med linser og ris og mye god saus.

Skjønner ikke hvordan du klarer 'vegan-biten' av kosten, min vegetariske innstilling har alltid inneholdt både rømme, melk og egg. Da er kostholdet ukomplisert.

Forøvrig videresender jeg nettsidene med 'vegan shoes' til andre. Stilige produkter og veldig kule ting jeg fant på ønskelista di - sender det videre til mi 'svigerdatter' in spe. Hun er veldig anti-pels og skjønner etter hvert at det også innebærer skotøy......