søndag 17. oktober 2010

FENG SHUI-SUKK

Nå har jeg lest en del om feng shui - så i stedet for å rydde, har jeg brukt atskillige timer på nettet og med tankevirksomhet som ikke flytter på så mye som ei eneste avis.

Jeg har funnet en artig og informativ sak her, det meste på nettet handler jo om å kjøpe noe, og det er jeg ikke interessert i. Jeg vil bare avskaffe, forminske og få mer oversikt. Og dermed større ro og hvile i eget liv. Nuvel.

Etter to svære kopper kaffe, laptop i senga og søndagsfred i huset, skal jeg snart gå i gang. Men feng shui er komplisert selv om det finnes kvikke løsninger i fleng - jeg har noe som heter KUA-tall 4, ikke å forveksle med ku-tall - og min beste suksessretning er nord, knytta til vann, med fargene blå og sort, eller hvitt og metall. Det høres bra ut.

Jeg sover med hodet vendt mot nord, jeg elsker blå og sorte klær og trives med vann, is og stålbørstet kjøkkeninnredning. Så jeg er på god vei, uten å ha ant det på forhånd. Kanskje bare intuisjon? Men det er så mye annet i feng shui, ser jeg - at jeg ikke tror jeg orker å bale med det, alt sammen. Imidlertid er jeg klar over at det er en god ting å systematisere og ordne i sitt kaos.

Jeg har et spisebord fullt av kameraer, fotoutstyr og alt det som hører til av ledninger og instruksjonsbøker. Og en masse anna. Denne søndagen skal det systematiseres og ryddes opp. For jeg tror på grunnprinsippene slik jeg har forstått dem, i feng shui:

If you think the time to clear your clutter is not time well spent, let me change your mind with feng shui. It will be really easy. Using feng shui to clear your clutter can actually be a very exciting process once you understand what clutter does to your life.
Clutter is low, stagnant, and confusing energy that drains energy from you. Depending on the feng shui area of your home where your clutter is located, it can also negatively influence, or even completely block, the flow of events in specific areas of your life.
The reason most people avoid clearing the clutter is not because it takes effort and it can be time consuming. The real reason is the fact that clutter clearing is a very emotional process that feels like therapy, and it takes emotional stamina to go through it.

Disse kloke ord fant jeg i boka How To Clear Your Clutter with Feng Shui. Og jeg vet at det ikke blir invitert middagsgjester hit så lenge spisebordet er opptatt. Og det bare ryddes opp, for snart er det jul. Så det er bare å storme til verket! Ha en fin dag!

1 kommentar:

Anonym sa...

nå bruker jeg tid jeg burde ha brukt på å skrive ferdig en artikkel, på å lese om feng shui. jeg er visst en nier. ikke så rart at jeg har en soft spot for energisk rosa da, tydeligvis!