lørdag 8. oktober 2011

LITTERATURFESTIVAL, ET PRIVILEGIUM

Føler meg så priviligert som bor i by med litteraturfestival. Ordkalotten har pågått siden tirsdag. Og hver eneste dag er det nye spennende møter, nye innsiktsfulle samtaler, nye perspektiver og nye bøker jeg ønsker å lese. 

Fredag: Opplesning fra nye bøker på Tromsø bibliotek, Poesi-slam og interessant samtale mellom styreleder i Ordkalotten, Ruben Moi, og multikunstner Cornelius Jakhelln, blant annet om begrepet æreFritt Ord-prisvinner Bjørn Vassnes som snakket om vitenskap og samfunnskritikk.

I går: Lørdagsuniversitet om Nansen og Havet ved historiker og Antarktis-farer Harald Dag Gjølle fra Universitetet i Tromsø. Kjempeinteressant!

Opplesninger som dem jeg hørte på lørdagen, med Sigrid Merethe Hanssen og Ragnhild Nilstun, gjør meg hanestolt over å tilhøre et forfattermiljø med så gjennomført dyktige opplesere og teksforfattere som dem vi har her nord. Flotte tekster, nydelig gjennomført. 

Samtalen mellom forfatterne Helga Flatland og Kjersti Kollbotn gjorde meg sulten på å lese Helga Flatlands bøker om unge menn som går i krig, og hva sorg og død gjør med nærmiljøet rundt dem etter at de er blitt ofre for krigføringen i Afganistan. 

Kjell Fjørtoft-seminaret og konserten i regi av Nordnorsk Forfatterlag i begynnelsen av uka var begge høydare for meg. All ære til forfatterlaget - og smekkfullt på konserten til minne om visesanger Jack Berntsen! Skikkelig mimreaften. Alle fikk synge med på kjente og kjære tekster. Det var en opplevelse som jeg kommer til å huske lenge.

Uka er snart over. Men det er ei flott uke, når litteraturfestivalen preger Tromsø by. Jeg er stolt og glad over i være delaktig. Priviligert. Ja, det er jeg faktisk.



3 kommentarer:

Balsfjord og Malangen historielag sa...

Jeg hadde fryktelig, fryktelig lyst til å være med på resten av festivalen. Gjerne leie et hotellrom for å få med meg alle dagene.
Men - så enkelt er det ikke å komme fra når man driver bedrift og er småbarnsmor!

Er fornøyd med å ha fått med meg Fjørtoft-seminaret, også satser jeg på en ekstra dag i festivalen neste år.
Hurra for Ordkalotten!

ORDFRONT sa...

Ja, du må prøve å få med deg én ekstra, eller noen dager til - neste år. Det er så godt for sjela.

Men jeg skjønner veldig godt dette med små barn og omsorg og å være borte, det er ikke så lett, alltid. Ha fin helg, uansett!

ORDFRONT sa...

p.s Du kan bo hos meg hvis jeg beholder huset, for jeg har masse plass.
Bare påminn meg i god tid!