fredag 2. juli 2010

ØYA I HAVET OG TRÆNAFESTIVALEN

Jeg er på vei til festival, og ikke hvor som helst: Jeg skal være frivillig på Trænafestivalen, langt ute i havgapet. Og gleder meg.
- Træna er en perle på Helgelandskysten, noe av det flotteste og mest spesielle Nord-Norge kan by på. I følge turistreklamen er Træna en av landets best bevarte hemmeligheter. 
 


Denne uttalelsen fant jeg i Dagbladet på nett i en artikkel skrevet for seks år sia, men siden den gang er nok Træna blitt adskillig mer kjent. Og jeg er kjempespent på reisa ut til øya og festivalen. 

- De aller første nordmenn slo seg ned her da de kom til kysten for 9000 år siden. I havet var det mat til alle, og omgivelsene var vakre, med hvite sandstrender og åpent hav i alle retninger. 
Dette skrev Dagbladet den gangen. Jeg skal kjøpe meg et nytt fotokort, så kan jeg dokumentere med egne bilder. 
Sanna, naboøya ligger Kirkhelleren - ei grotte i fjellet som ofte er konsertsal under Trænafestivalen. Men lørdags kveld da denne konserten skal være, er jeg vakt på "hotellet" fordi jeg jobber som frivillig. Det er litt synd, men man kan ikke få alt!

Et program om ei reise til Træna med en helt spesiell festivalbåt kan du finne på nett-TV hos NRK, programmet Kunsten å te seg.

Og musikk blir det: Dumdum Boys skal spille sammen med den mest omtalte svenske artisten for tida, Stefan Sundstrøm. Oslobandet Howl som ga ut ny plate og hitsingel for noen uker sia, kommer også til Træna i sommer. Bildene her på bloggen fant jeg på nettsida til Træna kommune.

Snart skal det pakkes: telt, liggeunderlag, sovepose og mi egen gode formbare pute som trengs for folk med dårlig nakke og skuldre. Noen klær og litt god vin, et ferskt focacciabrød som jeg har planer om å bake tirsdags kveld før jeg tar båten utover, - med pesto, rukkolasalat og god ost puttet inn i brødet mens det er nystekt. 
Ferdiglagd festivalbrød med godt pålegg pakka i passe store matpakker med plastomslag, er praktisk og godt til raske måltider. Holder seg ferskt flere døgn og man slipper sitte å smøre brødskiver i teltet. Tannbørste, regntøy og termos må med. Mobil og lader. Trenger jeg noe mer? Neppe.

Ingen kommentarer: