lørdag 22. januar 2011

SNAKK OM BLOGGING

Jeg er invitert til å snakke om blogging i kveld og bruker derfor bloggen som ei lita huskeliste. Så kan du ta del.

Her er bare noen få av de mange blogger jeg liker og kan bruke som eksempler på ulike ting: Vi starter hos vaarloek, min artige bekjente fra Harstad som jeg dumpet innom ved et tilfelle og som jeg nå både har truffet på filmfestivalen og hatt som gjest ei uke da hun var praktikant her i byen.

Sannsynligvis fant jeg den freshe vårløken via Oda Bharfot som jeg har fulgt i årevis og som jeg deler film og fotointeresse med. Dessuten er Oda et friskt pust fra hovedstaden når vi snør ned her nord.

En som tok kontakt og spurte meg til råds om blogging, - og som nå driver nesten som proff med mange gode blogger på samlelista si, er min gamle kollega Eirin som plutselig kunne fortelle meg om store endringer i fjor høst - på bloggen hennes som heter Sagt med hjertet. Nå bor hun og familien et år i Spania.

Andre blogger jeg leser og lar meg inspirere av, finner du lenker til i innlegg her på Ordfront. En av dem er Poetiske Paradokser som er skrevet av danske Megan, som egentlig heter Lene, og som jeg etter hvert føler jeg har mer og mer til felles med. 

Så har vi gode blogger som  zen habits som lærer meg noe om enkelhet, om rutiner, om kunsten å rydde og sortere, en prosess jeg stadig er i gang med. Så har jeg latt meg inspirere av den svenske Köpstoppsbloggen som bare i navnet har gitt meg inspirasjon til dette året: med kjøpestopp. Blant anna har bloggen et prosjekt gående som heter vi rensar og rensar. Hm - dit er jeg på vei. Dette er inspirerende! Og bremser på forbruket!

En anna svensk blogg jeg stadig kikker på er hos folkene som driver Kiviks lilla råa nede i Skåne. Ikke at jeg tror at jeg noen gang blir en ekte raw-food-eater, men likevel!

Jeg har også et godt øye til fr.martinsen som stadig skriver ironisk, analytisk og i tilegg ofte veldig morsomt om hvordan det er vi ter oss i dette samfunnet. Og mye mer.

Her er feeden til en viktig klima-informator for meg: Meltwater newsfeed. Den er jeg innom så og si hver dag for å holde meg orientert om det som skjer, og for å kunne lenke videre til min egen blogg om kald kjærlighet som jeg bruker for å lagre og systematisere kunnskap om det som faktisk skjer i Arktis.

8 kommentarer:

Anonym sa...

:)

jeg tror jeg skal bli flinkere til å skryte av andre blogger. det er jeg for dårlig på. er generelt flinkest til å leve i min egne lille boble. hva var anledningen for bloggpraten?

Lene Megan sa...

Sylvi, jeg er vældig spændt på at høre lidt mere om dit foredrag om blogging og i hvilket regi, du holdt det. Det er et spændende emne, et spændende univers. Min veninde beskrev forleden blogland som en landsby fuld af kvinder, der mødes omkring bålet med hver deres interesser. Finder ligheder og uligheder. Diskuterer. Deler glæder og sorger.

Håber du vil skrive lidt om det ... :)

Endnu engang tak fordi du nævnte mig og min blog, det er jeg utrolig glad for. Ha' en dejlig søndag.

Ann-Christin sa...

Kul att du följer bloggen!

ORDFRONT sa...

Jeg ble invitert på fest, og skulle være 'surprice'-innleder. Vertinna hadde satt opp monitor til pc'en og lerret, slik at alle kunne følge med når jeg surfet på nettet.

Først fikk vi linsesuppe og vin, siden snakket jeg en halv time/tre kvarter med utgangspunkt i bloggene mine og -innlegget mitt:

Viste fram de ulike bloggene mine (med tematisk rydding av interesser) og sa litt om hvordan man blir blogger, hvordan man finner interessante bloggere og folk man deler interessert med -

Snakket så endel om behovet for å skrive - og om forkjellen på privat dagbok og offentlige meninger som likevel kan være personlige -

Masse spørsmål underveis. Mange gjenkjennende nikk. Mange som deltok da vi kikket på kjøpstoppbloggen, og mente dette var interessant!

Jeg tror jo at kvinner er en stor og vesentlig forbrukergruppe som kan skjepe seg enorm mht 'ville innkjøp'. Her er et stort potesiale for kloden vår. Og mange syns rydde-og-sortere tankene var interessante. Alt i alt en storartet fest!

Ann-Christin sa...

Vilken kul idé för en fest!

ORDFRONT sa...

Jepp. Det var en kul fest. Jeg prøvde å ikke-si-for-mye, men å vise andres blogger og si noe om hva jeg likte i det jeg fant.

Kjøpstopp er virkelig noe som kvinner tenner på. Og rydding (städa).

De likte godt den videoen med ti ting man skulle kvitte seg med hver dag! Noen likte også idéen om å rydde en halv time hver dag!

På tre måneder blir det en del tiner: En skuff hver dag! Makes a difference!

ORDFRONT sa...

- en del TIMER, ja - og en skuff hver dag.

ORDFRONT sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.