lørdag 10. april 2010

WOMAN IN A NORTHERN LANDSCAPE TIL BIBLIOTEKET I RASHEDIEH

Det blir lite blogging når man er på tur, men vil likevel si at jeg hadde med et eksemplar av boka mi, Woman in a northern landscape til bibilioteket i den palestinske flyktningeleiren Rashedieh. Det er fint å vite at det finnes bibliotek, og at de som vil lese, har muligheten.

Boka ble godt mottatt av to av jentene som jobba der, Amal (t.v) og Sahar, og de bladde ivrig - kanskje fordi kvinners sjebner ofte har likhetstrekk, uansett hvor man bor på kloden.

Det de stoppet ved, var bildene av Makka Kleist som maler seg på tradisjonelt inuittisk vis med en svart ansiktsmaske. Dette syns de var fascinerende, og jeg fortalte om maskedansen hos inuittene i Grønland.

Dette ville de lese mer om, sa de - og det slår meg igjen hvor liten verden er når man kan fortelle hverandre historier. Jeg kan sitte i en flyktningeleir i sør-Libanon og snakke med unge palestinske kvinner om livet andre steder på kloden. Det føles faktisk både absurd og meningsfylt.


Det var et fint møte. Jeg håper noen får glede av å lese mer om kvinners liv i nord. Selv om boka ble gitt ut for over ti år sia, er historiene like aktuelle.

Ingen kommentarer: