tirsdag 1. januar 2008

TA DET LANGSOMT. GODT NYTT ÅR.

Jeg fyrer i ovnen på denne første dagen i det nye året. Sitter og ser inn i flammene. Det er sikkert ikke godt for CO2-utslippene, men herregud så godt det er for sjela. Lyden av ved som brenner. Et stille hus. Kattene som sover i hver sin stol etter en lett stressende nyttårsaften med mye rakettaktivitet i nabolaget.

I det nye året vil jeg kommentere tema dowmshifting, som kanskje best kan oversettes med å sette ned tempoet. Ta det langsomt. Det er et godt nyttårsforsett: Langsommere gass- og oljeutvinning, lavere forbruk, langsommere liv.

Jeg har et hus som er fullt av second hand møbler og gjenstander. Jeg liker tankegangen om å være fornøyd med det jeg allerede har og glede meg over det. Jeg liker å tro at du ikke kan kjøpe deg lykke. På nettsida digme:blogg kan du lese mer. Jeg liker også sitatet fra den svenske forfatteren Nina Björk som sier hun har kastet lista over det som skal kjøpes nytt:

Jag ser det som en politisk motståndshandling. En nöjd människa är ett hot mot vår ekonomiska och politiska ideologi. Jag ska bli den människan.
Världen brinner! Och vi ska drömma om nya köksbord
.

Les hennes artikkel om gjenbruk og livsstil her og ha et knakende godt nytt år!

Ingen kommentarer: