tirsdag 29. april 2008

DAMER SOM SKRIVER BRA

Man finner mye rart på nettet. I dag har jeg funnet ei bokliste over 75 bøker, skrevet av kvinnelige forfattere, som har forandret verden. Dette i følge Woman's National Book Assosiation. Det gledet meg å se at Sigrid Undsets Kristin Lavransdatter var blant dem, men det var mye annet kjent på lista, f.eks Simone de Beauvoires Det annet kjønn, Isabel Allendes Åndenes hus, og Jane Eyre og Wuthering Heights av søstrene Charlotte og Emily Bronté. Bare for å nevne noen. Mange kjente kvinnelige forfattere kunne jeg nikke gjenkjennende til, Germaine Greer, Sylvia Plath, Anais Nin og Gertrude Stein, - det var ganske morsomt. Trenger du ideer til gode bøker, ta en kikk på lista.



Men grunnen til at jeg fant denne oversikten, var at jeg lette etter den amerikanske forfatteren Frances Moore Lappé, som skrev ei vegetarisk kokebok som jeg leste og lærte mye av på 70-tallet:
Diet for a Small Planet. Hun var en forfatter jeg beundret for sitt klarsyn på verden og matvaresituasjonen. Og riktig, ja:

Dama lever i beste velgående og driver noe som kalles Small Planet Institute, og hun står på boklista blant de 75 damene! I dag driver hun institutt og nettsted, og sannelig fant jeg ikke et oppslag med Six Climate-Friendly Diet Ideas og den deler jeg gladelig med dere.

Blant anna prøver hun å innføre kjøttfrie dager på amerikanernes matbord, og lanserer blant anna det hun kaller Meatless Mondays. Jeg syns det er sprekt. Jeg sitter med den gamle, gulnede kokeboka foran meg på kjøkkenbordet, og blir neste nostalgisk. Den solgte 3 millioner eksemplarer i Statene, så en viss omsetning ble det. Men Frances Moore Lappé hvilte ikke på sine laubær. I alt 16 bøker har hun gitt ut på disse årene, så noen holder koken! De dreier seg alle om rettferdig fordeling av godene og at vi bør ha et bevisst forhold til vårt eget forbruk. Det er i grunnen imponerende, er det ikke?

Ingen kommentarer: