søndag 22. mars 2009

LIFE IS TOO IMPORTANT


A man can be happy with any woman as long as he does not love her.

Oscar Wilde, irsk dramatiker, novelist, & poet (1854 - 1900)


Denne søndagen er jeg svært glad i Oscar Wilde. På kjøleskapet mitt står det et Wilde-sitat som jeg prøver å etterleve:

Life is too important to be taken seriously.

Det er sjelden jeg klarer det, - bare trekke på skuldrene, le og gå videre. Men jeg prøver, av og til. Wilde klarte det knapt nok, han levde et tøft liv.

Det finnes et nettsted med Wilde-sitater for den som vil ha litt hjernetrim denne vakre søndagen. Best liker jeg kanskje utdrag fra The Ballad of Reading Gaol, en dramatisk fengselshistorie som han skrev etter at han sjøl hadde satt inne i to år med en dom pga sin seksuelle legning og sitt 'utsvevende liv'.

Yet each man kills the thing he loves,
By each let this be heard,
Some do it with a bitter look,
Some with a flattering word,
The coward does it with a kiss,
The brave man with a sword!

Some kill their love when they are young,
And some when they are old;
Some strangle with the hands of Lust,
Some with the hands of Gold:
The kindest use a knife, because
The dead so soon grow cold.

Some love too little, some too long,
Some sell, and others buy;
Some do the deed with many tears,
And some without a sigh:
For each man kills the thing he loves,
Yet each man does not die.

***

Balladen er lang og heavy. Du kan lese hele diktet her. Og han gjentar til slutt det poenget han hele tida kretser rundt - kjærlighetens tøffe vilkår. Bare kjærlighet og død. Kjærlighet og død.

And all men kill the thing they love,
By all let this be heard,
Some do it with a bitter look,
Some with a flattering word,
The coward does it with a kiss,
The brave man with a sword.

Ingen kommentarer: