tirsdag 6. juli 2010

DRØMMESTED. KJERRINGØY

Har vært på Kjerringøy. Spist økologisk brød og ost på ysteriet og brødbakeriet Markens Grøde og gått rundt på stedet. Sol og vind og vakkert. Handelsstedet ble grunnlagt på slutten av 1700-tallet. De drev handel på et stort omland og gjestgiveri for reisende. I uminnelige tider har stedet vært brukt som overnattingsplass for Lofotfarere. Det kunne ligge hundrevis av båter dratt opp på land ved Kjerringøysundet. Sist jeg var der var sommeren 2002. Nordnorsk Forfatterlag feiret 30 årsjubileum. Vi hadde stor markering og noen minner sitter som støpt i meg fra denne helga.

Det var i grunnen ganske deilig å ha tid å rusle rundt å tenke tilbake på han jeg traff på Hamsuns vis - som en nordnorsk sommernattsdrøm det aldri ble noe av. Men stedets historie er så mye eldre enn min: Etter hvert vokste Kjerringøy til det rikeste handelsstedet i Nordland. 

Det var kjøp og salg som la grunnlaget for rikdommen. Handelsmennene på Kjerringøy kjøpte fisk i Lofoten og andre steder i Nordland. Så tørket eller saltet de den, og solgte den videre, blant annet i Bergen.
Med handelsmann Zahl kom Kjerringøys storhetstid. Zahl samlet umåtelige rikdommer, og satte i noen tiår sitt preg på Nordlands næringsliv. Han og stedet ble forbilde for mange av historiene til Hamsun, og flere filmer er tatt opp der, bl a Dina og Telegrafisten
Det ble en fantastisk fin dag med vind og hav og inntrykk fra Hamsuns Sirilund.
 
 
I morgen går turen til Træna og festivalen der. Jeg gleder meg. Veldig.

Ingen kommentarer: