mandag 31. januar 2011

VEDLIKEHOLD. FORANDRING

To snekkere reparerer taket mitt. De holder på nå, og jeg hører hvordan de klatrer i stillasjen og klamper over takbjelkene på loftet. Tonnevis av skifer er tatt ned og kontaineren som kom hit fredag, er full av gamle trematerialer. Nye lektere er lagt, oppå kommer tynne, glatte plater som skal slippe snøen i det øyeblikket den lander -

Ikke som før, da skiferen holdt fast på snøen til taket veide mangfoldige tonn. Og så kom gigantraset: Kadabom!!!! - og sammen med all snø og is kom noen skiferplater som definitivt ville tatt liv dersom noen befant seg under.

Altså måtte det gamle bort og det nye få rom. Reparere - og beholde den gamle skiferen til hagen, for å lage et større område som er skiferlagt der det har vokst gress, som jeg hater. 


Neida, gress er fint, men det er så mye av det på tomta at jeg har store planer for sommeren. Legge skifer i et svært område, bare brutt opp av fint anlagte bed til gressløk, peppermynte, dill og andre gode saker som måtte finne det for godt å vokse i vårt arktiske klima. Og salat og kål som kan hentes inn hver bidige dag. Fersk og usprøyta! 

Å, som jeg gleder meg til sommeren! Men det er lenge til. Se bare hvordan det ser ut her nå:

Og i dette snøkaoset jobber snekkerne, etter å ha måkket taket bart. Beundringsverdig!

Ingen kommentarer: