onsdag 14. november 2007

Industrieventyr i nord

I helga var jeg på Teknikens Hus i Luleå, et moderne Science Center som beskriver Nordbotten i miniatyr: Med gruver, vannkraft, jernbane, stålproduksjon og romfartsaktivitet. Stedet er ment for vitelystne elever og lærere i alle aldre, og man kan benytte all apparatur og utforske hvordan teknikken fungerer. Jeg brukte tida på å sprenge ut jernmalm fra en gruvegang, transportere den ut av gruva og se den vel gjennom prosessen fram til ferdig stål! Her måtte jeg sende pellets til smelteovnen, tilsette koks, - som er karbon eller kull, C, i rein form, - og kalkstein, og sørge for tilstrekkelig høy temperatur før stålet kunne valses ut i andre enden av produksjonskjeden. http://www.teknikenshus.se/

Jada. Kanskje er jeg barnslig :-) Men det føltes godt å ha denne ferske kunnskapen med seg, da jeg stilte på LKABs metallurgiske forskningslaboratorium neste dag. Der diskuterte vi stålproduksjon og miljø, og jeg fikk se LKABs eksperimentelle smelteovn i funksjon.

Det utføres viktig, industriell forskning på det skandinaviske forskningslaboratoriet Mefos i Luleå, som LKAB samarbeider med. Vi brukte mye tid på å diskutere framtidige løsninger på CO2-utslipp fra industrien, og nye metoder for moderne stålproduksjon. Her er nettsiden til Mefos: http://www.mefos.se/

På industriområdet ved siden av ligger SSAB, Svenskt Stål AB, som er Sveriges største produsent av stål. Her aner man dimensjonene når stål produseres i virkeligheten. Den svarte kolossen til høyre i bildet er selve smelteovnen. Dette ble tilsammen et kjempeinteressant besøk, som viste meg hva som skjer med noe av malmen som taes ut fra fjellene i Lappland.

Hoveddelen av LKABs malm fra Kiruna går med jernbanen til Narvik og sendes derfra til stålverk på kontinentet, mens malmen fra Gällivare transporteres til Luleå og går inn i svensk og finsk stålverksproduksjon.Vil du lese mer om det som skjer i LKAB, finner du dem her: http://www.lkab.com/

Ingen kommentarer: