tirsdag 6. mai 2008

REISEFEBER

Ett snev av reisefeber har begynt å melde seg. Om ei uke, akkurat i dag, forlater jeg den spirende våren i nord og drar inn i isen. Kystvaktfartøyet KV Svalbard tar med seg et tjuetalls forskere opp til Framstredet mellom Svalbard og Øst-Grønland. Skipet er en isbryter, og skal opp til iskanten og inn i isen, slik at forskerne kan måle havstrøm, istykkelse og se på livet under den frosne overflata.

Tre uker skal jeg tilbringe ombord, medbringende pc, kamera, radioopptaker, skriveblokk, lesestoff og nok varme klær til å takle temperaturen ute.
Det kribler i magen, allerede. Husker jeg på alt jeg skal ha med meg? Hvordan blir livet ombord?

Bikkja skal på vårferie på Senja sammen med søstera si. De andre får klare seg som best de kan. Jeg ser fram til mitt livs opplevelse, et tokt der jeg skal blogge det som skjer, i den grad vi har forbindelse over satelitt sørover. Jeg føler meg som litt av en polar-babe allerede. Og verre skal det bli, smil. Følge med, følg med, snart begynner mitt kalde eventyr på 80 grader nord!
Hovedbloggen fra turen blir å finne på www.nrk.no/nordnytt og i En blogg om kald kjærlighet.

Ingen kommentarer: