fredag 3. oktober 2008

LITTERATURFEST PÅ GANG

Det er litteraturfestival i byen. Ordkalotten har et svært program i år som kalles Over grenser.

Om en time starter Poetry Slam og i morra blir det bokbad med krimforfatter Åsa Larsson og siden Tromsøs første Prosalong med Knut Nærum. Litt mer fra hans litterære matpakkelunsj i formiddag finner du her. Og morsom er han, ingen tvil om det. Nå stikker jeg.


***

Og det gjorde jeg. Jeg stakk for å gå på Poetry Slam på Circa som er noe av det mest crowded og overfylte slam-lokale jeg noensinne har sett. Slam'en er blitt en suksess i nord! Fem års arbeid med å få Poetry Slam til å bli noe i landsdelen, har faktisk lyktes. Et strålende publikum som stemte og buuu'et så det ljomte i lokalet. Flotte diskusjoner i dommergruppa jeg satt i. Morsomt. Mest av alt, morsomt.

Nordnorsk poesislam-mester ble Therese Bakkevoll, forfatterstudent på Universitetet i Tromsø. En rose til Therese! Lykke til i finalen i Oslo!

Hun leste om sikkerhetstilpasninger ved flyavganger og i livet, om å bli sugd inn i det sorte hullet og til slutt om utkastelse. Populær vinner. Kan nok skjerpe tekstene sine ytterligere, legge enda mer vekt på opptreden og uttrykk. Men en verdig vinner med tett oppfølging av sine tre medstudenter Ron Røstad, Eirik (sorry, husker ikke etternavnet!) og samiske Rawdna Carita Eira som gjorde et sterkt inntrykk med gode tekster og sterke framføring. Den dama har sceneutstråling når hun slipper tekstarkene!

Men hvor ble det av byens lyrikere? Bypoetene? De med ferske utgitte samlinger? Dere var savnet! Hva er dette? Manglende mot? Er dere blitt gamle og støle? Tør dere ikke konkurrere med ungdommene? Vi kunne godt hatt 2-3 flere deltagere i konkurransen! Men når så er sagt: Jeg syns det er kjempemodig av disse ferske forfatterstudentene å stille opp, og ønsker alle fire lykke til som framtidige slam'ere.

Jeg har noen elendige bilder fra mobilkameraet, men det var stinn brakke og stupmørkt i lokalet, så de er ikke verdt offentliggjøring. Dessuten må jeg finne riktig kabel, og den er nok rydda vekk et sted. Skitt au!



Om bare noen timer skal jeg treffe krimdronning Åsa Larsson fra Kiruna på flyplassen, og siden til bokbad. Jeg gleder meg og håper på fullt hus.

Etter oss starter Tromsøs første Prosalong med Knut Nærum. Og jeg gleder meg vilt til å høre ham snakke om humor i litteraturen. Og om andre saker.

Ingen kommentarer: