søndag 28. september 2008

ÅPEN DAG. TROMSØ FENGSEL

Tromsø fengsel hadde åpen dag på lørdag. I seg sjøl en selvmotsigelse. Men de som ville, kunne besøke åpen avdeling og det gjorde jeg altså med en eller annen småpervers nysgjerrighet etter å oppleve forholdene 'innenfor'.

Det opplevde jeg selvfølgelig ikke.

Men jeg prata ganske lenge med to av betjentene og en par av de innsatte, og fikk se verkstedhallen, hvordan 'cellene' ser ut, vaskeri, oppholdsrom etc. Men innenfor-følelsen mangla helt.

Jeg var jo heller ikke 'innenfor' på lukket avdeling, men bare i den delen av fengselet som baserer seg på tillit, ansvar og åpenhet, som det så fint heter. Der gutta ikke er låst inne på rommene sine, og til og med kan få perm til å komme ut og ta kjøretimer eller gå på fotballkamp. Fotlenker fikk jeg også sett, sånne som man kan ha mens man soner hjemme, noe enkelte altså kan få innvilget.

Jeg gjør meg mange tanker om fengselsvesenet. Skulle gjerne gått litt mer i dybden på det, sammen med noen som faktisk befinner seg på innsida. Det var i hvertfall et positivt tiltak, syns jeg, å slippe noen av oss inn. Frivillig. Kake og kaffe fikk jeg óg.

Siden kjørte jeg hjem i regnet på en septemberlørdag med mange tanker i hodet.

Mer om den nye fengselsreformen kan du lese her.

Ingen kommentarer: