søndag 8. februar 2009

JAZZLUNSJ

En av de mest spesielle arrangmentene under Polarjazzen, er Thai-lunsjen. Longyearbyen har ei stor Thai-befolkning og flere av de thailandske kvinnene stiller for å bidra med spesialmeny til gjestene. Så lørdags ettermiddag var det duket for jazzlunsj i kantina på Unis, universitetet i hjertet av Longyearbyen. Undicided Jazzband holdt en elegant og lekende konsert, og maten var kjempegod. Jeg holder en knapp på kyllingspyd og sataysaus.
Etter konserten gikk jeg på kjøkkenet og fikk hjelp av min gamle venn Svalbardkokken Gustav, samt noen av de norsk-thaisnakkende ungdommene til å skrive ned oppskriften på den vanvittig gode peanøttsausen:
En pose ferdig sataysaus, kokosmelk, finhakkede mandler, red currymix, sukker og MSG som var i krystallform (!) Ikke tror jeg at monosodiumglutamat er særlig sunt, men den sausen var bare god. Ikke tok jeg bilder fra kjøkkenseansen heller, idiot som jeg er. Men hjem for å lage god saus, det skal jeg!

Ingen kommentarer: