onsdag 18. februar 2009

Män som hatar kvinnor

Nå er filmen klar, og jeg gleder og gruer meg til den blir satt opp på norske kinoer.

Boka - ja, hele triologien til Stieg Larsson er glitrende. De første femti sidene av Män som hatar kvinnor var tunge å komme gjennom. Men så tar det av, og jeg ble bergtatt. Det er ei bok som siden fenget meg mer enn godt er. Samfunnsanalyse, konflikter og menneskesyn gjør serien vel verdt å lese, også for folk som ikke liker krim. Uhyggelig og aktuell. Les den!
Sverige har helt andre bokpriser enn her hjemme på berget, og jeg kjøpte og leste Milennium-serien på svensk, noe som anbefales. I dag kan du kjøpe en paperback for 39 svenske kroner på nettet. De fleste sier boka er bedre enn filmen. Det er i så fall ikke noe nytt.
Avisa Expressen har lagt ut en prøvesmak på filmen. Sjøl liker jeg ikke trailere, men ta gjerne en titt.

Ingen kommentarer: