fredag 28. januar 2011

QUO VADIS

Hva blir det til med alle nyttårforsetter og alle planer? Får jeg gjennomført noe eller blir det mest med tankene? Og hva skjer med livet vårt, akkurat nå?

Olava har tatt dette blinkskuddet av et bilde i et oppmerksomt øyeblikk. I fjor. Vanskelig å si hva jeg tenkte på - vet bare at nå er et nytt år i gang, med stormskritt. Januar er over, og kjøpestoppen min fungerer fint, så langt.

Har reparert to puter som var ødelagt, sydd nye gardiner til kjøkkenet. Dette var ting som sto på gjøre-lista mi. Jobber med mange store prosjekt på jobb. Smårydder litt hjemme hver dag.

I tillegg er et gammelt uvennskap, eller en kulde, lagt i grav - noe som har verket i meg lenge. Nå er det over. Det kjennes lett og fint.

Men hvor går vi med denne kloden, når havet i polområdene er varmere enn i manns minne? Jeg undrer meg over denne jorda. Tempoet. Øver meg på å leve langsomt. Fokusere. Være tilstede i mitt eget liv.

En ny måned står for døra. Jeg spør meg:
Quo vadis, menneske? Og ønsker dere alle en god inngang til den nye ubrukte måneden, februar.

Ingen kommentarer: